Olvassunk modern irodalmat! Szabó Magda: Az ajtó. Részlet feladatsorral


saját fotók

1. Beszéljünk!
Milyenek a képen látható ajtók? Gyűjtsünk még szavakat!

szögletes, csúcsos, íves, modern, régi, ócska, romantikus, cifra, díszes, egyszerű, duplaszárnyú, sötét, világos, masszív, vaskeretes, fakeretes, üveges, szép, gyönyörű, csúnya, hatalmas, furcsa, érdekes

Mikor szoktuk az ajtót bezárni? Miért ad biztonságot a bezárt ajtó?

Milyen érzéseket vált ki, ha egy ajtót folyton zárva találunk, és nem tudjuk, mi van mögötte?

Miért mondhatjuk, hogy az ajtó a kizártságot és a bezártságot is jelképezi? 

2. Szabó Magda szövegeinek az erejét a túlzó melléknevek, főnevek és igék adják. A regény első, címadó fejezetében (Az ajtó) egy visszatérő álmot ír le. Húzzuk alá a szövegben a következő főneveket és magyarázzuk meg a jelentésüket! Milyen hangulatot teremtenek ezek a szavak?

verejték, hordalék, iszonyat, látomás, rémület, segítség, sikoly, légszomj, mentő

3. Az író az igék segítségével érzékelteti, mennyire megviseli a főhőst ez a rémálom. Melyik ige mit jelent? Írjuk a táblázatba!


1. sodor                  a. csörög
2. eltűnődik            b. kapcsol
3. tátog                   c. mozdul
4. berreg (csengő)   d. elgondolkodik
5. oson                    e. óvatosan megy
6. moccan               f. hang nélkül nyitogatja a száját
7. felriaszt               g. kinyílik
8. tusakodik            h. nagy erővel visz
9. feltárul                i. felébreszt
10. olt (villanyt)      j. küzd




1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
h









Az ajtó
Ritkán álmodom. Ha mégis, verejtékben fürödve riadok fel. Ilyenkor visszadőlök, megvárom, míg a szívem megnyugszik, s eltűnődöm az éjszakák kivédhetetlen, mágikus hatalmán. Gyerekként vagy fiatalon nem álmodtam se jót, se rosszat, csak az öregség sodorja újra meg újra felém a múlt hordalékjából keményre gyúrt iszonyatot, amely azért olyan riasztó, mert feszesebbre komponált, tragikusabb, mint bármikor is átélhettem volna, hiszen a valóságban egyszer sem történt meg velem az, amitől sikoltozva ébredek.
Az én álmaim hajszálra egyforma, visszatérő látomások, én mindig ugyanazt az egyet álmodom. Állok a kapunkban a lépcsőház alján, a drótszövettel megerősített, betörhetetlen üvegű vasrámás kapu belső oldalán, és megpróbálom kinyitni a zárat. Kinn az utcán mentőkocsi áll, az egészségügyiek üvegen át beirizáló sziluettje természetellenesen nagy, dagadt arcuknak udvara van, akár a holdnak. Forog a kulcs, de hiába küszködöm, nem tudom kinyitni a kaput, pedig nekem be kell engednem a mentőket, különben későn érkezik a betegemhez. Ám a zár meg se moccan, áll a kapu, mintha vasrámájába forrasztották volna. Segítségért kiáltok, de nem figyel rám senki a három emelet lakói közül, nem is teheti, hiszen – jövök rá – csak tátogok, üresen, mint a hal, az álombeli rémület csúcsa annak a tudatosodása bennem, hogy nemcsak nem tudok ajtót nyitni a segítségnek, de meg is némultam. Saját sikolyom riaszt fel ilyenkor, villanyt gyújtok, megpróbálom leküzdeni a légszomjat, ami mindig elfog az álom után, köröttem hálószobánk ismerős bútorzata, ágyunk fölött a családi ikonosztáz, fátermörderes, sujtásos dolmányú, magyar barokkot vagy biedermeiert viselő, mindent látó, mindent értő őseim, egyedüli tanúim rá, hányszor futottam éjjelente kaput nyitni mentőnek, mentőkocsinak, hányszor képzeltem el, míg az elnémult utcák ismerős nappali zaja helyett csak a kitárt kapu mögül beözönlő éjszakában moccanó ágak, osonó macskák vertek valami neszt, mi volna, ha egyszer hiába tusakodnám vele, és nem fordulna a kulcs.
A képek mindent tudnak, legjobban azt, amit leginkább próbálok elfelejteni, ami már nem álom. Hogy egyszer, életemben egyetlenegyszer nem az alvás agyvérszegénységében, hanem a valóságban is feltárult énelőttem egy ajtó, amelyet akkor se nyitott volna ki, aki odabenn magányát és tehetetlen nyomorúságát védte, ha már ropog is feje fölött az égő háztető. Azt a zárat csak nekem állt hatalmamban megmozdítani: aki a kulcsot megforgatta, jobban hitt nekem, mint az Istennek, és én is azt hittem magamról abban a végzetes percben, isten vagyok, bölcs, megfontolt, jó és racionális. Tévedtünk mind a ketten, az is, aki bízott bennem, és én is, aki elbíztam magamat. Most már voltaképpen mindegy, mert ami történt, nem lehet jóvátenni. Hát csak jöjjenek időnként koturnussá magasított egészségügyi cipőikben a tragikus álarcon a mentők sapkáját viselő Erinnüszek, és sorakozzanak fel az ágyam körül, kezükben mindkét élükön kifent kardokkal, az álmaimmal. Én minden este úgy oltok villanyt, hogy várom őket, és számolok vele, alvó fülemben mindjárt felberreg a csengő, amelynek hangjára sodorni kezd a nevenincs iszonyat a soha meg nem nyíló álombeli kapu felé.
Az én vallásom nem ismeri az egyéni gyónást, mi a pap szájával ismerjük el, bűnösök vagyunk, kárhozatra méltók, mert minden módon vétettünk a parancsolatok ellen. Mi úgy kapunk feloldozást, hogy Isten nem kíván tőlünk se magyarázkodást, se részleteket.
Én most adok.
Ez a könyv nem Istennek készült, aki ismeri zsigereimet, nem is az árnyaknak, akik mindenre tanúk, és figyelik ébrenlétem és álmaim óráit, hanem az embereknek. Bátran éltem idáig, remélem, meghalni is így fogok, bátran és hazugság nélkül, de ennek az a feltétele, hogy kimondjam: én öltem meg Emerencet. Ezen az se módosít, hogy nem elpusztítani akartam, hanem megmenteni.


4. Szövegértés: válaszoljunk az alábbi kérdésekre:
1. Hogyan ébred a főhős az álom után?_______________________________
2. Milyen ajtózárat próbál kinyitni az álomban?_________________________
3. A regénybeli valóságban ki nyitotta ki azt a bizonyos ajtót?______________
4. Miért írta meg a történetet a regénybeli író?__________________________

5. Szabó Magda 40 nyelvre lefordított könyvéből 2012-ben film is készült. A port.hu így foglalja össze a tartalmát. Írjuk be a szavakat az összefoglalóba!

gyanakvás, ridegség, szigorú, viharos, öntörvényű

Szabó Magda önéletrajzi ihletésű regényéből készült film, két (1) ________________ elvek szerint élő asszony portréja. A házvezetőnő és a ház asszonyának apránként kibontakozó, és sokszor (2) ___________________ kapcsolatának megrendítően szép története. Magda, az írónő bejárónőt keres. Megismeri Emerencet, a meglehetősen (3)_________________________ , nyers asszonyt. A kezdetben egymás iránt érzett (4)____________________ és közöny helyét, lassanként átveszi az elfogadás és a bizalom. Ahogy Emerencről leválik a (5) ______________________ máza, úgy tárul ki egyre jobban a közöttük lévő ajtó. A film rendezője Szabó István.

Szabó Magda regényét a Digitális Irodalmi Akadémia honlapján elolvashatjuk. Érdemes összehasonlítani Szabó István filmjével. A port.hu egyik kommentelője szerint teljesen másról szól a film, mint a könyv. Érveljünk ellene vagy mellette!


A feladatlap megoldókulccsal innen kinyomtatható és a forrás megjelölésével oktatási célra szabadon felhasználható.


Nincsenek megjegyzések :