Szóképzés – A kerékpár története


Evolution of the Bicycle from Visual Artwork on Vimeo.


1. Szóbeli szövegalkotás

Az alábbi kép a kerékpár fejlődését szemlélteti. Önnek melyik változat tetszik a legjobban? Melyik lehetett a legkényelmetlenebb? Mutassa meg a mai biciklin a következő alkatrészeket: nyereg, vázcső, küllő, agy, fék, pedál, lánc


2. Nyelvtan
Szóképzés: írja be a táblázatba a megfelelő alakokat! Ebben segítségére lehet a következő feladat is!


főnév
-z(ik) = ige
-ás/-és =főnév
kerék
kerekezik


kerékpározik



biciklizés
egyensúly



fékez


3. Szövegértés 


Olvassa el a kerékpár történetéről szóló írást, majd válaszoljon a kérdésekre!

Az első két kerekű szabadalmaztatott közlekedési eszközt, a Draisinne-t, 1817-ben Karl Drais készítette. Ez a futógép fából készült, mindössze két kerékből és az azokra szerelt nyeregből állt. A kerékpáros a nyeregben ülve hajtotta magát lábbal. A Draisienne-láz néhány hónap alatt elterjedt Franciaországban és Angliában, majd 1821-ben Amerikába is eljutott.

Hogy a futógépből mai értelemben vett kerékpár legyen, szükség volt először is pedálokra. Ezeket  Pierre Michaux szerelte fel 1861-ben - igaz, egyelőre csak az első kerékre. Ezzel már az egyensúlyozás is egyszerű volt. Sőt, minél gyorsabban tekert az ember, annál kevésbé veszíthette el egyensúlyát.

A fejlődés következő foka James Starley magaskerékpárja, az Ariel lett. Ennek már acél küllői és gumikerekei voltak. Az Arielek mai szemmel nézve elég különös biciklik voltak: óriási első kerekének átmérője 125 cm volt, míg a hátsóé mindössze 35 cm. A kerékpáros közvetlenül az első kerék fölött ült, ezért még férfiembernek is nagy kihívás volt vele közlekedni, nők és gyerekek számára pedig szinte lehetetlenség. Ráadásul ára egy munkás egyévi bérével is felért, így a biciklizés továbbra is úri mulatság maradt.

Az első modern biciklit James unokaöccse, John Kemp Starley alkotta meg. Világhírű találmánya, a Rover biztonsági kerékpár a modern drótszamár minden lényeges alkotóelemével rendelkezett: két egyforma kerékkel, lánchajtással, tengellyel, aggyal, keresztvázzal, rugós nyereggel. A későbbi autógyár 1885-től gyártotta ezeket a bicikliket.

Már csak a biztonságos fék feltalálása váratott magára. De nem sokáig! 1896-ban Ernest Monnington Bowden szabadalmaztatta első kábelét, melyet a biciklik fékjével összekapcsolva már bátran lehetett lejtőn lefelé is fékezni. Ezzel együtt is volt minden, ami egy modern kerékpárhoz kell!

Az alábbi állítások közül melyik igaz?



igaz
hamis
1. Karl Drais közlekedési eszköze rendelkezett a modern kerékpárok minden jellemzőjével.
2. Pierre Michaux kerékpárjával annál biztonságosabb volt a tekerés, minél gyorsabban ment vele az ember.
3. Az Ariellel közlekedni nők számára igazi kihívás volt.
4. James Starley kerékpárja a maga idejében kifejezetten olcsó volt.
5. A mai Rover autógyár eleinte bicikliket gyártott.
6. Bowden szabadalma azért fontos, mert a pedált összekapcsolta a bicikli fékjével.




4. Szövegalkotás
Foglalja össze röviden, hogyan alakult ki a mai kerékpár! Ebben segítségére lehet a következő szófelhő:




TIPP: a fenti feladat PDF dokumentumként letölthető és kinyomtatható innen!


Nincsenek megjegyzések :